tisdag 3 september 2013

Handelslektion/REA

Hej igen! :)
Har du haft en bra sommar? Det har vi haft ( Julija, Angela, Maria och Nathalie).

Förra veckan hade vi en handelslektion och fotogrferade rean på stan.



Idag 13-09-03 har vi räknar procent.
Nu tänkte vi testa dina kundskaper i hur man räknar procent på en vara.





 
Här ser ni en ballerinasko som har haft ett ordinariepris på 499 kr.
Nu har butiken satt 70 % på denna sko.
Hur mycket ska kunden betala?
När du har räknat ut hur mycket kunden ska betala så kom och viska rätt svar i ett OH-öra.
Rätt svar = att du får en kram:-)




 
Nu har vi hamnat på Hemtex rean. Dom hade 25% på alla varor. På bilden här ovanför ser du priset på deras mysljus. Hur mycket ska  kunden betala för två ljus?
 
När du har räknat ut hur mycket kunden ska betala så kom och viska rätt svar i ett OH-öra.
Rätt svar = att du får en kram:-)


Om du har viskat fel reasvar så  får du räkna en gång till.

                                                  Många sommar kramar från OH

1 kommentar:

  1. Hej tjejer! Roligt att ni haft en bra sommar, jag har också haft det fint! Nu ska jag försöka lösa era uppgifter. Jag tror skorna kostar 150 kr och ljusen 29kr. Har jag gjort mig förtjänt av en cyberkram? Ida

    SvaraRadera